mandag den 7. februar 2011

Sjov med marengs

Marengs er nemt at lave og kan bruges, som både topping og kys. Og gøres nemt ekstra festligt med lidt pastafarver eller krymmel.


Marengs (passer til en plade kys ell. 12 cupcake toppings)
2 bæger past. æggehvider (2x1½ æggehvide)
220 g sukker
Evt. 1 tsk. vanille essens

Alle ingredienser blandes godt, og varmes derefter forsigtig over vandbad. Sukkeret skal opløses, men massen må endelig ikke koge, så tag det stille og roligt. Når sukkeren er opløst, skal der piskes til massen er god fast og danner toppe, når piskerne tages op.


Marengs kan bruges, som topping på en cupcake, enten som den er ell. med 5 min. på grillfunktionen i ovnen.


Og så kan marengs bruges til at lave kys.
Sprøjt massen ud på bagepapir, og bag ved 100 gr. i 45 min.-1½ t. (alt efter størrelse).
Om de er færdige, kan tjekkes ved at brække dem midt over og se, om midten er blevet fast.


For at gøre dem ekstra festelig har jeg lavet farvestriber med pastafarve inden i sprøjteposen. Både i romatisk lyserød, og i tre klare farver.

God fornøjelse!

10 kommentarer:

  1. Hvor er de smukke !

    Jeg synes nu ikke de er så lette at lave.. Eller det vil sige.. Hver anden gang går det fint.. og ja.. den anden gang flader de ud hihihi

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Wauw, hvor er de bare flotte og festlige :)

    Hvordan er det helt præcis du gøre for og få de fine striber i marengs-massen? Kommer du farven på i striber indevendig i sprøjteposen, inden du kommer marengs-massen i eller hvordan? :) Smart er det i hvert fald.

    Vh Kristine

    SvarSlet
  3. @Marianne: Tak ;o) Hæ, hæ, har også prøvet de flade, som oven i var både brune og seje...

    @Kristine: Tak! Jeg kommer pastafarve på med en tandstik i en stribe fra tyllen og opad siderne på sprøjteposen. Der skal ikke så meget til :o)

    SvarSlet
  4. De er super fine, og en rigtig sjov ide´med farven, det vil jeg helt klart prøve næste gang.

    SvarSlet
  5. ej hvor er de fine :) tilmelder mig som fast læser

    SvarSlet
  6. Hejsa, jeg vil gerne bruge dem som topping på cupcakes, med "grill funktion"

    Er lidt i tvivl: skal man toppe den færdige cupcake og så grille, eller skal de på bagepapir, grilles, og så på cupcaken?

    Det er fordi jeg tænker at første mulighed måske kunne ødelægge selve cupcaken, mens anden mulighed kan ødelægge formen på maringsen når den skal fra bagepapir til cupcake?

    Så ville lide høre hvad du gør :-P

    Kh. Lizette :-D

    SvarSlet
  7. @Lizette: Cupcaken skal være færdig bagt, og så tyller du marengsmassen ud på den og ind i ovn på grill. Hold endelig øje, mens du gør det.
    Du kan se resultatet her: http://kagemor.blogspot.com/2010/08/kirsebrblomster-pa-en-gren.html

    SvarSlet
  8. Hej ja det vil jeg da helt vild gerne prøve men det bliver nok først til min datters pyjamasparty eller hvad syntes du ??...

    SvarSlet