lørdag den 31. juli 2010

Bærmousse

Denne opskrift findes flere steder på nettet, hvor den oprindelig stammer fra ved jeg ikke, men her er min udgave :-)
Du kan bruge denne bærmousse til forskellige slags bær, fx. hindbær ell. jordbær.
250 g bær passer rigtig godt til hindbær, men ved fx. jordbær kan der sagtens bruges mere, da de ikke er så kraftige i smagen.
Du kan bruge enten friske ell. frosne bær. Bærerne koges 2-3 min. inden brug for at slippe af med evt. bakterier.

Bærmousse

250 g bær
2 spsk sukker
2 tsk vanillesukker
2 dl youghurt naturel
5 dl fløde
4-6 blade husblas (hindbær 4 blade / jordbær 6 blade)

Pisk fløden til flødeskum, og sæt det i køleskabet.
Bærerne koges i et par minutter. De kogte bær blandes med sukker og vanille. Blandingen køles ned til den er lun hen mod kold.
Husblassen sættes i et glas med koldt vand i ca. 5-10 min. De krammes fri for vand, og derefter smeltes de i en lille smule bærsaft, og blandes med bærblandingen. Yoghurten vendes i bærblandingen, og så vendes det hele med flødeskummet. Moussen stilles i køleskabet i et par timer, og kan derefter bruges i en kage, som lægges sammen i en form. Hvis kagen ikke skal lægges sammen i en form, vil jeg anbefale, at du kommer moussen i en stor 8 l frysepose. Derefter lader du det stivne i køleskabet min. 8 timer. Når det er stivnet, klippes der et hjørne af fryseposen, og du kan sprøjte det på bundene.
Mængden rækker til  ca. 2 lag i en rund kage str. 20 cm.

Velbekomme ;-)

49 kommentarer:

  1. Hej Kagemor
    Ja nu har jeg så begivet mig ud i et kageeventyr.. Skulle lave til mit arbejde og så faldt jeg over din hjemmeside.. Og hvor har den været en stor hjælp!! Tak fordi du laver sådan en side så vi andre kan se dine lækre kager og tips..

    SvarSlet
  2. Velbekomme, er meget glad for at høre den kan bruges :o) God fornøjelse, og pas på det er en vanedannende hobby!

    SvarSlet
  3. Så er kagen lavet og den var et hit!!
    Meget vanedannende.. Var i tivoli hvor "specialkøbmanden" har en bod. Og nøj der blev købt ind af alverdens redskaber og farver..
    Men jeg syntes det er svært at lægge fondant på.. Den blev ved med at gå fra hinanden og den blev noget flosset i kanten.. Har du et råd?
    Ditte

    SvarSlet
  4. @Ditte: Det lyder, som for meget flormelis i fondanten. Prøv med mindre næste gang :o) Vh KageMor

    SvarSlet
  5. Hej skal lige høre om noget...

    når du smelter husblassen i bærsaft, gør du det så ved at varme noget bærsaft og derefter komme husblas i, eller kommer du det hele i en gryde og så over varme og smelter det..?

    mvh. Gitte

    SvarSlet
  6. @Gitte: Jeg smelter husblads i en lille smule bærsaft, og hælder det så over i resten af bærmassen. Så taber det nemlig også temperatur, da for varm bærmasse ender med grynet mousse.

    SvarSlet
  7. HEY.. SUPER HJEMMESIDE DU HAR, TAK :-)
    SKAL LAVE EN LAGKAGE MED FONDANT FOR FØRSTE GANG OG SÅ ER SPØRGSMÅLET : NÅR KAGEN ER LAGT SAMMEN (HINDBÆR MOUSSE MED HUSBLADS) OG PYNTET MED FONDANT, KAN DEN SÅ GODT KLARE EN NAT I KØLESKAB??? ELLER KAN JEG FØRST PYNTE DEN PÅ SELVE DAGEN DEN SKAL BRUGES?? HELLE

    SvarSlet
  8. @Helle: Velbekomme :o)
    Den kan sagtens klare en nat i køleskabet, bare den ikke er dækket til (og at den er smurt op med en smørcreme under fondanten).

    SvarSlet
  9. Når jeg nu skal koge mine bær, hvormeget vand skal der så bruges?

    Vh. Olivia

    SvarSlet
  10. @Olivia: Jeg tilsætter ikke vand, synes der kommer nok ud af bærerne, når de bliver kogt :o)

    SvarSlet
  11. Fantastisk side! Jeg går og venter på en masse redskaber til at gå i krig, og din side kommer helt bestemt til at være en af favoritterne!

    SvarSlet
  12. Tak :o) Og rigtig god fornøjelse!

    SvarSlet
  13. Kan din mousse bruges til at lave flotte swirls på cupcakes? Og i så fald kan de laves dagen før?

    SvarSlet
  14. Det burde den, da den bliver rigtig fin stiv. Jeg har ikke prøvet det, men ville tro det bedste er at lade den stivne i en pose, og så sprøjte den ud på cupcakes'ne.

    SvarSlet
    Svar
    1. hvis man skal bruge den på cupcakes skal den så stivne de 8 timer i køleskab???

      Slet
  15. Super god hjemmeside.. jeg har virkelig fået lyst til at lave masser af kager..Jeg vil bare lige høre om jeg kan erstatte husblas med noget andet?

    SvarSlet
  16. Tak :o)
    Agar Agar flager er alternativet til husblas. Men jeg har ingen erfaringer med det, men prøv at søge på google.com.

    SvarSlet
  17. hey... fantastisk side... hvor længe kan himbærmousse holde sig i køleskabt?

    SvarSlet
  18. Jeg retter mig efter holdbarheden på fløde og yoghurt, og lader det stå max. 2 dage i køleskabet.

    SvarSlet
  19. Hej. Er helt betaget af dine kager og har nu lavet min 2. kage med fondant : ) Men desværre er jeg ikke den vilde flødespiser og synes godt, at kagen kan blive lidt vammel, selvom der er bær i.. Kan man erstatte fløden med evt. kagecreme??
    Tak for en fantastisk blog!
    KH Gry : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens bruge kagecreme, hold evt. lidt igen med mælken, så den bliver lidt fast, så stikker den ikke så nemt af :o)

      Slet
  20. Nu vil jeg også prøve at lave en kage efter at have set din side! Jeg vil lave en kage med lyse bunde og mousse og chokoladecreme. Hvordan skærer du kagen over i 3 bunde uden den går helt i stykker? Og jeg kan slet ikke forestille mig at bundene ikke er for tunge til at moussen "splatter" sammen så det bare ligger ud over det hele inden den er smurt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du venter med at skære kagen ud til bunde til den er helt kølet, og ellers gør du det bare stille og roligt. Jeg bruger ind i mellem en pizzaspade, hvis bunde virker lidt porøse.
      Moussen splatter ikke ud, hvis den er rimelig fast og formen holder på det hele, ellers skal man vente til, den er stivnet helt :o)

      Slet
  21. Så du skærer kagen ud og samler den i formen igen?

    SvarSlet
  22. Nå blir nødt til at spørge... skal kaste mig ud i dette spænde projekt... :-) Hvis kagen lægges sammen dagen før, er det så i den samme form som bundene er bagt i? Og vendes denne så på hovedet når kagen skal ud? Jeg mener engang at der var en trin for trin som man kunne følge, også hvordan fondantn skal lægges på.
    Mvh Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg lægger sammen i formen, er det i springforme, så jeg ikke skal vende kagen ud. Ellers lægger jeg først sammen, når fyldet er næsten stivnet.
      Trin for trin er under: En lille guide til at lave en kage
      Tips til at lægge fondant på, finder du fx. på youtube :o)

      Slet
  23. Hej Kagemor.
    Jeg spørger måske lidt dumt, men hvis jeg skal lave 2 runde kager af 20 cm, med et lag hindbærmousse og et lag chokolade i hver, er det så nok at lave en enkelt portion af denne opskrift? Du skriver nemlig at der er til to lag.

    Mvh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. En portion hindbærmousse burde være nok, mens chokoladecremen vil jeg anbefale 1½ portion :o)

      Slet
    2. 1000 tak. Jeg er i fuld gang og kaster mig ud i at lave hindbærmousse om et splitsekund! Er meget spændt..
      Tak for din hurtige respons.

      Mvh. Mette

      Slet
  24. Elsker bare denne opskrift!
    Kh. Nikoline:)

    SvarSlet
  25. Nu har jeg prøvet nogle af dine opskrifter, og de er bare MUMS!
    Men, jeg står med en akut ting, da jeg ikke har kunnet opstøve solbær, er jeg gået over til friske kirsebær i stedet, kan jeg godt bare bruge samme opskrift? Da jeg ikke har kunne finde noget på nettet omkring det, med mindre det har været syltede kirsebær.. :(
    mvh en kage elsker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens bruge frisk frugt, alt efter hvor stærke de er i smagen, skal man 250 g bær ellers mere.

      Slet
  26. Kære Kagemor
    Tak for en fantastisk og virkelig lækker opskrift. Kan man fryse bærmoussen ned? Synes altid der er noget i overskud!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sagtens, dog et men den kan godt blive mere vandig efter frysning.

      Slet
  27. hejsa, aller først tusind tak for denne skønne side du hr lavet...
    jeg er i fuld gang med at lav min aller første kage helt fra bunden.
    og har nu noget bær jeg vil lave.. men hvorfor putter du yoghurt i denne opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :o) Yoghurt gør den mere frisk, end en ren flødemousse.

      Slet
  28. Kan man lave den i en laktosefri udgave?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sagtens, du undlader blot yoghurten og bruger laktosefri fløde :o)

      Slet
    2. Okay tusinde tak for dit svar ;)

      Slet
  29. Pernille25 maj, 2013

    Fantastisk side.

    jeg skal lave en lagkage til min søns 1 års fødselsdag i morgen. Jeg vil have et lag med tobleronecreme og et lag med hindbærmouse. Jeg laver mousse med husblas og jeg har IKKE nogen springform til at holde det hele på plads. Tror du, at jeg vil kunne lave mousse i dag og først lægge det sammen med kgen i morgen?

    SvarSlet
  30. Godmorgen Kagemor.
    Jeg har lavet bærmousse igår. Men synes ikke den er stivnet så meget. Hjæælp! Hvad kan jeg gøre? Skulle samle kagen idag. Min datter bliver student idag. Håber du har et magisk råd :-).

    SvarSlet
  31. Hej KageMor

    Jeg er faldet over din side og er blevet inspireret til at prøve at lave en dåbskage til vores søn.
    Jeg tænker at lave en rund med drømmekagebund og så fyldt med frugtmousse.
    Kan jeg lave den mousse på en blanding af flødeskum og kagecreme?
    Skal kagen fyldes med en sprøjtepose eller bare lægges i med spatel?

    Hilsen
    Kim

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kim,
      Du kan sagtens lave en mousse med kagecreme og flødeskum, det bliver lidt som fyldet i en othellolagkage.
      Held & lykke med kagen!
      Venlig hilsen KageMor

      Slet
  32. Jeg skal lave en stor lagkage i bradepande. hvor stor portion lagkagebunde, hindbærmousse og chokolademousse vil du anbefale. Hilsen Bente

    SvarSlet
  33. Hej sa jeg er nye heri :-) men jeg har prøver bærmousse som mellemlag til min datter fødselsdag og det er bare hit :-) og næste gange vil jeg prøver med Annans... og det glæder jeg mig til at prøver det....

    SvarSlet
  34. Hej KageMor
    Har du et billede af en lagene?
    For jeg vil gerne se hvor tykke de bliver.
    Hilsen Ellen og Sofie

    SvarSlet
  35. Hej KageMor
    Vi skal lave en tærte, og din bærmousse lyder rigtig lækker, så vi vil gerne vide hvor meget der cirka er til. Hvis du kan sende et billede af hvor tykke lagene er.
    Kærlig hilsen Sofie og Ellen

    SvarSlet